SEO nebo PPC – co použít?
Mnoho provozovatelů stránek často stojí před volbou, jakým způsobem zvýšit jejich návštěvnost. Mezi jedny z nejčastějších voleb patří PPC (pay-per-click – platba za kliknutí na inzerát) a SEO (optimalizace pro vyhledávače).
Každá z nich má své výhody i nevýhody. Pojďme se na ně podívat.
Výhody a nevýhody SEO
Podle nedávno zveřejněné studie společnosti SpyFu 82 % online marketerů uvedlo, že efektivita SEO dle jejich zkušeností roste a 42 % z nich tento nárůst označila za významný.
SEO patří mezi dlouhodobé strategie, jež vyžaduje pokročilé znalosti v různých oblastech, jako například analýza klíčových slov, on-page optimalizace či budování zpětných odkazů. Na druhou stranu generuje v průměru 15x více kliků než PPC kampaně.
Pokud se nám podaří naši stránku dostat na první pozice vyhledávání na dané klíčové slovo, zpravidla se můžeme těšit na dlouhodobý příliv nových návštěvníků.
Výhody a nevýhody pay-per-click
Zřejmě první výhodou, která každému zkušenému online marketerovi přijde na mysl ve chvíli, kdy se téma stočí k PPC, bude fakt, že přináší velmi rychle výsledky. Noví návštěvníci začnou proudit na náš web zpravidla ihned po spuštění kampaně.
Výše zmíněná studie také zmiňuje relativně slušnou návratnost investic. Dle jejích dat firmy inzerující pomocí Google Ads (dříve AdWords) vydělaly 3 dolary za každých 1,60 dolarů investovaných do reklamy.
U této formy reklamy lze lépe zacílit na konkrétní typ uživatelů. Zatímco v případě optimalizace pro vyhledávače těžko ovlivníme, kdo na naše stránky přijde, v případě PPC můžeme využít segmentování, které nám nabízí reklamní systém, jehož služeb používáme.
Podtrženo sečteno – SEO nebo pay-per-click?
Ačkoliv obě z těchto marketingových strategií mají své klady i zápory, nemůžeme jednoznačně označit jednu z nich za lepší, výnosnější či snazší. Vše záleží na povaze propagované služby nebo produktu, vašem rozpočtu, konkurenci a dalších faktorech.